پایگاه قرآن و عترت

مدیر وبلاگ: یاسردادخواه

پایگاه قرآن و عترت

مدیر وبلاگ: یاسردادخواه

مقالات مربوط به شهرسازی و طراحی شهری

مقاله کاهش آسیب پذیری و بهسازی اماکن و شریان های شهری مطالعه موردی شهر زابل

حسن دلاکه دانشجوی مهندسی شهرسازی

شریفه سرگلزایی کارشناسی ارشدبرنامه ریزی شهری و منطقه ای

چکیده مقاله:

اسیب پذیری شهری میزان خساراتی است که درصورت بروزسانحه به یک شهرواجزا و عناصرآن برحسب ماهیت و کیفیت درجنبه های مهندسی و غیرمهندسی وارد میشود مقاوم سازی ساختمان ها و شریانهای شهری بایدجایگاه واقعی خود رادرنظام برنامه ریزی دولت به خوبی پیدا کند و اعتبار و ارزش خودرا ازراه بهبود عملکرد افزایش دهد استفاده ازمصالح نامرغوب دراماکن و فضاهای شهری ازعوامل است که درتشدید خسارات ناشی ازوقوع بحران اثرگذار است و سبب به خطرافتادن جان افراد می شود شبکه معابرشهرزابل درمقابل بحرانهای تاثیر گذار برکالبد و ساختاراسیب پذیری می باشد هدف این مقاله ارایه راه کارهایی جهت تقویت شریانهای شهری درمقابل بحران ها درشهرزابل می باشد بدینمنظور ابتدا عواملی که بطور کل باعث بروز اسیب ذپیر یدرنواحی شهری میشود را مطرح و سپس با بیان انواع بحرانهای مطرح درمحدوده موردم طالعه تعریف مدیریت بحران و ضرورت آن راه کارهایی را جهت کاهش اسیب پذیری درنواحی شهری شهرزابل ارایه میدهد.        کلیدواژه‌ها:

شریانهای شهری/آسیب پذیری/مدیریت بحران/زابل

http://www.civilica.com/Paper-SAUD01-SAUD01_645.html 
کد COI مقالهSAUD01_645



 مقاله نقش رنگ در زیباسازی، سیما و منظر شهری (مطالعه موردی: شهر بیرجند)

حسن دلاکه - دانش آموخته مهندسی شهرسازی، دانشگاه زابل

محمدرضا میرزائی - دانشجوی دوره کارشناسی مهندسی شهرسازی، دانشگاه پیام نور، بیرجند

ارزو مؤمنیان - کارشناس ارشد طراحی شهری، عضو هیئت علمی گروه معماری، دانشگاه زابل

 چکیده مقاله:

زیباسازی شهری به کلیه اقدامات آگاهانه ای گفته می شود که به ارتقاء کیفیت محیط شهری و ارتباط بیشتر شهر و شهروند بیانجامد. منظر شهر می تواند به عنوان ابزاری مؤثر در وسعت بخشیدن به تجربیات زیباشناسانه شهروندان، خصوصاً در ارتقای تصویر ذهنی جامعه از خویش نقش بسزایی داشته باشد. بدیهی است که آنچه به شهر هویت می بخشد و برای ساکنان شهر آسایش را به همراه می آورد، انبوه ساختمان ها و ترافیک در فضای شهری نمی باشد، بلکه منظر شهری و زیباسازی آن می باشد. رنگ ها زبان احساسات ما هستند و می توانند زندگی شهری را سرزنده کنند. همچنین رنگ ها از ارکان مهم بیان هویت و خوانایی در زیباسازی شهرها به شمار می روند. اما در شهر بیرجند کمتر از عامل رنگ جهت ایجاد حس سرزندگی و هویت استفاده شده است، بدین خاطر امروزه شهر بیرجند دارای اغتشاشات رنگی زیادی می باشد. این در حالی است که در بسیاری از شهرها در سایر کشورها به کارگیری مناسب رنگ به عنوان مظهری از پیوند بین انسان و محیط ساده ترین و مؤثرترین عامل در جهت سرزندگی وخوانایی شهر مورد استفاده قرار گرفته است. این مقاله با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مشاهدات میدانی ابتدا بهاهمیت رنگ در خواناییف هویت بخشی و زیباسازی شهر می پردازد و سپس تجربه سایر شهرها در این زمینه را مورد بررسی قرار می دهد و در نهایت راهکارهایی را ارائه می دهد که مهمترین آنها تهیه «طرح جامع رنگ شهر: با توجه به اقلیم، فرهنگ و هویت محله های بیرجند در راستای هویت اسلامی- ایرانی می باشد.

کلیدواژه‌ها:

رنگ، زیباسازی، سیما، منظر شهری

http://www.civilica.com/Paper-NCFC01-NCFC01_129.html 
کد COI مقاله: NCFC01_129

 

 

مقاله طراحی شهری، نماهای شهری و امنیت روانی مطالعه موردی خیابان طالقانی بیرجند

حسن دلاکه - دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر اصفهان، ایران

آرزو مومنیان - عضو هیات علمی گروه طراحی شهری، دانشگاه زابل، ایران

 چکیده مقاله:

امنیت روانی به عنوان یکی از نیازهای اساسی شهروندان در ساختارهای شهری به شمار رفته و از اهمیت ویژه ای به واسطه دربرگیری احساس آرامش و آسایش بصری برای شهروندان برخوردار است . امروزه یکی از مهمترین مسائلی که نظر معماران،برنامه ریزان و طراحان شهری را به خود جلب نموده است، مسئله ی آلودگی ها و اغتشاشات بصری محیط شهری است. این نوع آلودگی که متاسفانه از دید مدیران شهری پنهان مانده بدون شک در آینده ای نه چندان دور معضل جدی شهر خواهد شد. بخشی از اغتشاشات بصری در خیابان طالقانی بیرجند مربوط به ناهماهنگی و بی نظمی در تابلوها و بنرهای مراکز پزشکی و تجاری،بنرهای تبلیغاتی در میادین و خیابان ها، بناهای نیمه کاره، نوشته های روی دیوارها، رنگ های مرده و عناصر ناهماهنگ شهری می باشد که اغلب گمان می شود در مقایسه با دیگر آلودگی ها پیامدهای کمتری دارند اما بی توجهی به آن از عوامل مهم ایجادناهنجاری دیداری و عدم امنیت روانی و سردرگمی افراد در سطح شهرهاست. این تابلوها متاسفانه بدون هیچ نظارتی تولید و نصبمی شوند و از نظر نوع، اندازه و محل نصب از هیچ ضابطه ای پیروی نمی کنند و به نظر می رسد که نهاد و یا دستگاهی نظارت جدی بر این کار ندارد. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، تبلیغات شهری و تصاویر موجود در خیابان ها بر اساس اصول شهرسازی تنظیم شده و هر محله بر اساس بافت شهری تبلیغات خاص خود را دارد. در حقیقت ساختمان سازی و بهتبع آن تبلیغات محله های شهری در این کشورها قاعده مند است. این مقاله با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مشاهدات میدانی ابتدا عواملی که به طور کل باعث بروز آلودگی بصری در نماهای شهری می شود را مطرح و سپس راهکارهایی را جهت کاهشآلودگی بصری و ایجاد آرامش روانی و نشاط شهروندان ارائه می دهد. به دنبال اجرایی ساختن راهکارهای پیشنهاد شده در اینپژوهش انتظار می رود بتوان با ساماندهی تابلوها و بنرهای تبلیغاتی و استانداردسازی آنها از نظر شکل و محل نصب، بی نظمی ها و اغتشاشات بصری که هارمونی و آرامش مغز را دچار اختلال می کند را کاهش داد و باعث افزایش کیفیت کالبدی و ارتقاء آسایش بصری در این خیابان شد .

کلیدواژه‌ها:

طراحی شهری، نماهای شهری، امنیت روانی، خیابان طالقانی، بیرجند، اغتشاش بصری

http://www.civilica.com/Paper-UUSD01-UUSD01_0156.html 
کد COI مقاله: UUSD01_0156

 

مقاله تاثیرات متابولیسم شهری بر بافت شهری و توسعه پایدار

میثم شهبازی - دانشجوی دکترا شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران

ایوب جهانشاهی - دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر اصفهان، ایران

محسن دادخواه - دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر اصفهان، ایران

حسن دلاکه - دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر اصفهان، ایران

 چکیده مقاله:

متابولیسم شهری مفهومی است که در چند دهه اخیر جایگاه ویژه ای را در مطالعات شهرسازی و محیط زیستی به خود اختصاص داده است اما متأسفانه در ایران از جایگاه خوبی برخوردار نیست. تمامی موجودات زنده دارای چرخه ای از دریافت، مصرف و تولید انرژیمی باشند. شهر نیز به مثابه موجودات زنده دارای متابولیسم و چرخه ای از دریافت و خروجی انرژی و سایر مؤلفه ها است. هدف از اینپژوهش بررسی میزان تأثیر متابولیسم شهر بر بافت های شهری اعم از نوساز و فرسوده است. در این مقاله از روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از مطالعات و گردآوری های کتابخانه ای به بررسی هدف اصلی مقاله پرداخته شده است، به طوری که ابتدا مفهوم متابولیسم و سپس متابولیسم شهری بر اساس دیدگاه های مختلف و سپس تأثیرات آن بر بافت و همچنین توسعه پایدار مورد کنکاش و واکاوی قرار می گیرد. درنتیجه پژوهش مشخص شد که متابولیسم شهری می تواند نقش بسزایی را در توسعه پایدار و بافت های شهری ایفا کند.

کلیدواژه‌ها:

متابولیسم شهری، بافت های فرسوده، بافت های نوساز، بافت های تاریخی، توسعه پایدار

http://www.civilica.com/Paper-UUSD01-UUSD01_0659.html 
کد COI مقاله: UUSD01_0659

 

 

مقاله ویژگی ها و مراحل مدیریت خوب شهری

محمدرضا پوراقدم - دانش آموخته مهندسی شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران

حسن دلاکه - دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر اصفهان، ایران

 چکیده مقاله:

شهرها و مجتمع های زیستی ازجمله بارزترین و ملموس ترین جلوههای فرهنگ بشری است که با ارائه فضاهای عینی و قابل ادراک،بسیاری از مؤلفه های فکری و ذهنی متأثر و منتج از آن را بیان می کند. دانش: 1831 در فرآیند برنامه ریزی و مدیریتتوسعه ی شهری ، استفاده از راهبردهای مشارکتی و رویکرد برنامه ریزی از پایین به بالا به تدریج مورد اجماع نظر برنامه ریزان و مدیران شهری قرارگرفته است. بااین وجود در تئوری های جدید برنامه ریزی شهری بر نقش مردم در امور شهر و همچنین بر لزوم مشارکت در مداخله در شهرها تأکید شده است. هدف از این برنامه ریزی این است که همه ی عناصری که در مدیریت شهری مؤثرهستند باید بتوانند به سهم خود در این امر مشارکت کنند تا نهایتا دستیابی به توسعه ی پایدار در شهر میسر گردد. توسعه ی پایدار نیز عبارت است از شیوه ای از توسعه که در عین رفع نیازهای جامعه ی کنونی ، از توانایی نسل های آینده در برآوردن نیازهایشان نکاهد .در این مقاله سعی شده با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و پایگاه های الکترونیکی با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین اصولمدیریت شهری خوب پرداخته شود تا ضمن بومی سازی مفاهیم مطرح در منابع جهانی گامی برای برنامه ریزی توسعه پایدار شهری و منطقه ای برداشته شود. امید است با به کارگیری این اصول به صورت گام به گام به سطح مطلوب از شیوه اداره شهر برای شهر پایدار برسیم.

کلیدواژه‌ها:

مدیریت شهری، توسعه پایدار، حقوق شهروندی، مشارکت ، نظام

http://www.civilica.com/Paper-UUSD01-UUSD01_0660.html 
کد COI مقاله: UUSD01_0660



مقاله مطالعات تطبیقی- زیباشناختی مسکن سنتی و مدرن نمونه موردی: محله جلفا اصفهان (سنتی) -محله امامزاده محسن (مدرن)

آمنه بختیار - دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس

فرهاد فرزامیان - دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

حسن دلاکه - دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر اصفهان

حسین ثمره - دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر اصفهان

 چکیده مقاله:

امروزه مردم گرایش بسیار زیادی به ساخت مساکن مدرن دارند. البته مدرن در اینجا به مفهوم آنچه سنتی نباشد مطرح است. این در حالی است که گرایشات مردم نسبت به تاریخ و گذشته قابل تامل است. مسکن مدرن با بهره گیری از مصالح جدید و با توجه به فراگیری عمومی مردم اهمیت یافته و مسکن سنتی درگذر زمان، توانایی پاسخگویی به برخی نیازهای مردم را نداشته و ساخت و ساز آن متوقف شده است. مسئله ای که در این پژوهش به آن پرداخته می شود این است که مسکن مدرن و سنتی کدامیک می تواند نیاز زیباشناختی مخاطبین خود را در فضاهای شهری برآورده سازد. اگر مسکن مدرن ازنظر مردم زیباست پس گرایش مردم به خانه های تاریخی و آثار باستانی چگونه توجیه می شود و اگر مسکن سنتی دارای اصول زیباشناختی است چرا در ترکیب معناداری با مسکن مدرن قرار نگرفته است؟ لذا در این پژوهش به بررسی اصول زیباشناختی مسکن سنتی و مدرن پرداخته و در نهایت به سؤالات مطرح شده پاسخ داده خواهد شد. در این تحقیق ابتدا به تعاریف و مفاهیم زیبایی شناسی، و سپس به ارکان زیباشناختی در مسکن سنتی و مدرن پرداخته می شود. در ادامه محله جلفا اصفهان به عنوان مسکن سنتی، و محله امامزاده محسن به عنوان مسکن مدرن موردبررسی قرارگرفته و درنهایت به مقایسه زیبایی شناختی این دو نوع مسکن پرداخته می شود و پیشنهاداتی برای استفاده از ارکان زیباشناختی مسکن سنتی در مسکن مدرن ارائه می شود.

کلیدواژه‌ها:

ارکان زیبایی شناختی ، مسکن سنتی ، مسکن مدرن ، محله جلفا اصفهان ، محله امامزاده محسن.

http://www.civilica.com/Paper-ICOHACC01-ICOHACC01_108.html 
کد COI مقاله: ICOHACC01_108

 

مقاله نقش منظر شهری در بازآفرینی بافت های تاریخی

آرزو مومنیان - عضو هیئت علمی گروه طراحی شهری،دانشکده هنر ومعماری،دانشگاه زابل،ایران

حسن دلاکه - دانش آموخته مهندسی شهرساز،دانشگاه زابل،ایران

میثم ذکاوت - عضو هیئت علمی گروه معماری،دانشکده هنر ومعماری،دانشگاه زابل،ایران

 چکیده مقاله:

ساختمان ها وکلیه فضاها وبافت های تاریخی،ارائه کننده هویت تاریخ وفرهنگ شهرها هستند.تحولات سریع وناگهانی وگسترش وتوسعه شهر سبب ایجاد نوعی عدم تعادل وتناسب میان بافت جدید وقدیم شهر وتضعیف وگسیختگی تدریجی ارتباط بین این دو بافت شده است.بالا رفتن سطح مطلوب زندگی متأثر از واقعیت های زندگی مدرن امروزی باعث از دست رفتن رونق بافت های تاریخی وتبدیل شدن آنها به مکان هایی ناامن و نامطلوب و عاری از کیفیت های مناسب برای زندگی شهری امروزی شده است.نوشتار حاضر بر پایه مطالعه وتحلیل اسنادی ونمونه های موردی داخلی وخارجی در پی آن است که به ارائه راهکارهایی برای بهبود فرایند بهسازی و بازآفرینی بافت های تاریخی وپیوند آنها به جوامع امروزی وتبیین نقش منظر شهری در این فرایند بپردازد.در این نوشتار ابتدا به بررسی مفاهیم وتعاریف پرداخته می شود.سپس با بررسی نمونه های موردی مجموعه ای از اقدامات مؤثر در بازآفرینی بافت های تاریخی در قالب جداول تحلیلی قرار می گیرد و درنهایت،اهمیت توجه به منظر شهری در بازآفرینی بافت های تاریخی آشکار می گردد که سبب حفظ سرمایه اجتماعی،انسجام اجتماعی،توچه به نیازهای متنوع ومتعدد ساکنین در حال وآینده،فراهم آوردن شرایط زندگی سالم،ایجاد عدالت اجتماعی وتعهد واحساس مسئولیت در افراد می باشد را بعنوان راه حلی در برخورد با این بافت ها مطرح نمود.چرا که اگر مردم محیطی را متعلق به خود بدانند،در نگهداری آن کوشاتر خواهند بود.

کلیدواژه‌ها:

منظر شهری،بافت تاریخی،بازآفرینی

http://www.civilica.com/Paper-ARCHCONF01-ARCHCONF01_175.html 
کد COI مقاله: ARCHCONF01_175

 

 

مقاله شهرهای هوشمند اجتماعی- بازاندیشی آینده ما از طریق مشارکت خلاق

حسن دلاکه1*، امید خسروی2، ایوب ایرانشاهی3

1 دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر اصفهان.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه هنر اصفهان.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر اصفهان.

 چکیده

چالش‌های جامعه فردا نیازمند راه‌های جدیدی از نوآوری، تغییر در تفکر، انجام و سازمان‌دهی است و این مستلزم آزاد کردن پارادایم‌های موجود، تغییر دیدگاه‌ها و انجام کارها به‌گونه‌ای متفاوت است. در این پژوهش تصور می‌شود که یک شهر هوشمند اجتماعی به تبدیل جامعه به یک حوزه مشارکتی که در آن نوآوری مشارکتی صورت می‌گیرد، کمک می‌نماید. شهری که به بهترین وجه یک شهر دوجهانی را ترکیب می‌کند، ازیک‌طرف یک شهر اجتماعی مردم محور، باارزش‌های شهروندی فعال و پذیرای نوآوری اجتماع‌محور است و از طرف دیگر یک شهر هوشمند که از امکان اینترنت آینده و نوآوری‌های تکنولوژی محور مربوطه، ازجمله داده‌های باز، و ارائه اینترنت کارها و آزمایش‌های زنده استقبال می‌کند. بزرگ‌ترین چالش پیش روی شهرها تکنولوژی نیست، اما داشتن یک طرز تفکر باز و نگرش مشارکتی به تجدیدنظر برای آینده ما به‌مراتب بیشتر باعث چالش می‌شود. در این پژوهش به نقش مشارکت فعال و خلاق مردمی در تحقق هر چه مطلوب‌تر شهر هوشمند و توانمندسازی شهرهای آینده و به‌روز شدن آن‌ها مطابق با تحولات و تغییرات اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژیکی پرداخته می‌شود و درنهایت تأثیر بسزای آن در این امر مورد تایید قرار می‌گیرد.

واژه‌های کلیدی:

مشارکت خلاق، توانمندسازی، طرز تفکر باز، مشارکت شهروندی، تغییرات اجتماعی، طرح تحول

 

 

مقاله در جستجوی فضا برای شهر دیجیتال- پیغامی از میدان گراناری لندن

 حسن دلاکه1

1 دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر اصفهان.

 چکیده:

شهر دیجیتال، شهری است که اجرای اکثر فعالیت‌های آن از طریق امکانات مبتنی بر اینترنت و سیستم‌های الکترونیک امکان‌پذیر باشد . در چنین شهری ضرورتی ندارد مردم برای انجام کارهای روزمره خود مانند پرداخت قبوض آب،برق ، تلفن ،پرداخت جرائم ،خرید املاک یا کالا وقت زیادی را صرف کنند ،بلکه تمامی این کارها را می‌توانند از طریق کامپیوتر شخصی خود ،هنگامی‌که به شبکه جهانی اینترنت متصل است انجام دهند. امروزه در شهرهای دیجیتال فضای واقعی برای ارتباط افراد با یکدیگر و برقراری روابط اجتماعی وجود ندارد و تمامی کارها از طریق اینترنت و کامپیوتر انجام می‌شود. لذا این مقاله به دنبال یک فضای واقعی در شهر دیجیتال است تا افراد بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از فضای شهری موجود نهایت استفاده را ببرند. این مقاله با استفاده از مشاهدات میدانی و کتابخانه‌ای، ابتدا به تعریف شهر دیجیتال می‌پردازد و سپس میدان گراناری در لندن را به‌عنوان نمونه موردی بررسی می‌کند و درنهایت راهکارهایی را جهت ایجاد فضای شهری در شهرهای دیجیتال ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود این راهکارها بتواند باعث افزایش تعاملات اجتماعی در فضاهای واقعی در شهر دیجیتال شود.

واژه‌های کلیدی:

شهر دیجیتال، فضا، میدان گراناری، لندن

 

 

مقاله بازآفرینی راهی به سوی ساماندهی کلان‌شهرها (مطالعه موردی شهر ولز)

حسن دلاکه، محسن دادخواه، ایوب ایرانشاهی، حسین ثمره

 چکیده

تنوع تجارب بدست آمده در باب ساماندهی کلان‌شهرها در جهان، الگوها و فنون مختلفی را به وجود آورده است. راهکارهای کالبدی در بسیاری از طرح‌ها به عنوان راهکاری برای ساماندهی کلان‌شهرها در نظر گرفته می‌شود. به منظور ساماندهی کلان‌شهرها طرح‌های جامع به کار گرفته شده است. این در حالی است که جنبه کالبدی به عنوان تنها بعد ساماندهی مطرح نبوده و باید به جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و... توجه شود. لذا در راستای این امر برنامه‌های بازآفرینی به عنوان راه‌حلی پایدار سعی در ساماندهی موضعی و موضوعی بخش‌های مختلف شهرها دارد. در این پژوهش به بررسی پروژه بازآفرینی شهر ولز به عنوان یک تجربه موفق در ساماندهی موضعی کلان‌شهر پرداخته شده است. بدین منظور در این نوشتار ابتدا به بررسی مفاهیم و تعاریف پرداخته می‌شود، سپس پروژه کاردیف در شهر ولز مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت اهداف، جزئیات طرح و راهکارهایی را ارائه می‌کند. به دنبال اجرایی ساختن راهکارهای پیشنهاد شده انتظار می‌رود بررسی این تجارب بتواند راهگشای مناسب و پایداری در ساماندهی کلان‌شهر تهران باشد.

واژه‌های کلیدی:

بازآفرینی، شهر ولز، ساماندهی شهری، تجارب جهانی

 

 

مقاله جایگاه حکمرانی خوب شهری در ایران

ایوب ایرانشاهی، حسین ثمره، حسن دلاکه، محسن دادخواه

 چکیده

آنچه امروزه در اداره امور شهر مورد توجه و تاکید قرار می‌گیرد، و به‌عنوان پارادایمی در مدیریت شهرها معرفی می‌شود، بهره‌گیری از الگوی حکمرانی خوب شهری بوده که در آن دولت، شهروندان و نهادهای خصوصی در یک جریان افقی و فرابخشی به مشارکت می‌پردازند. در این بستر است که می‌توان امیدوار به حل مشکلات و معضلات ساختاری و کارکردی شهرها بود. در دهه‌های اخیر شهرسازی جهانی از مدیریت شهری به سمت حکمروائی خوب شهری تغییر جهت داده و در این میان قدرت در برخی بخش‌ها از دولت مرکزی به سمت دولت‌های محلی حرکت کرده و مشارکت مردمی در شهرها معنا یافته است. این مشارکت از سطوح آگاهی شهروندان باید به سطوح مشارکت فعال و درنهایت به تفویض قدرت دست یابد. این پژوهش ساختار اجرائی و مدیریتی کشور و لزوم دستیابی به حکمرانی خوب شهری را مورد بررسی قرار می‌دهد و درنهایت راهکارهایی را در جهت ایجاد و بهبود هرچه بیشتر حکمرانی خوب شهری ارائه می‌دهد.

واژه‌های کلیدی:

حکمروایی خوب شهری، مدیریت شهری، دولت‌های محلی، شهرسازی جهانی

 

 

مقاله تمرکززدایی با بهره‌گیری از CDS (مطالعه موردی تجارب جهانی ورشو)

محسن دادخواه، حسن دلاکه، حسین ثمره، ایوب ایرانشاهی

 چکیده

تمرکززدایى عبارت است از انتقال یا واگذارى قدرت و اختیارات برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیرى یا مدیریت از دولت مرکزى یا کارگزارى‌هاى وابسته به آن به سازمان‌هاى میدانی، واحدهاى تابعه دولت، شرکت‌هاى عمومى نیمه‌مستقل، مقامات محلی، مقامات اجرائى یا سازمان‌هاى غیردولتی.  CDSرویکردی نسبتاً جدید در مدیریت شهرها است که بر پایه تمرکززدایی از فعالیت‌ها و افزایش سهم مشارکت‌های مردمی و به‌کارگیری فعالانه سازمان‌های غیردولتی اعم از صنفی و تخصصی در تمام تصمیم‌گیری‌های مربوط به مسائل شهری بنا شده است. امروزه برنامه‌ریزان در پی کاهش تمرکز از کلان‌شهرها و پایتخت‌ها بوده و سعی در هدایت برنامه‌ها به‌سوی سایر نقاط سرزمین را دارند. در این راستا برنامه‌های جامع و کلان همسو با نظرات مردم نیستند و نیاز به برنامه‌های مشارکتی و هدفمند دارند. در این رابطه برنامه‌های CDS به‌عنوان یک راهکار پیشنهاد می‌شود. در این پژوهش ابتدا به بررسی CDS پرداخته و سپس ورشو را به‌عنوان یک پایتخت موفق در این زمینه موردبررسی قرار داده و درنهایت پیشنهاداتی به‌منظور کاهش تمرکززدایی از پایتخت ارائه شده است.

واژه‌های کلیدی:

 تمرکززدایی، سند CDS، ورشو، تجارب جهانی

 

 

مقاله نقش مشارکت عمومی و نهادهای دانش‌بنیان در ساماندهی شهر تهران

حسین ثمره، ایوب ایرانشاهی، محسن دادخواه، حسن دلاکه

 چکیده

شرکت‌های دانش‌بنیان نهادهای تخصصی هستند که ایده‌های مبتکرانه را به عمل تبدیل می‌کنند و می‌توانند به نوسازی فناوری‌های موجود و توسعه بیشتر و تجاری‌سازی فناوری‌های جدید کمک کنند. توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش آگاهی و دانش عمومی امری لازم در مرحله کنونی توسعه جهانی است. امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا نقش شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلف علمی غیرقابل‌انکار بوده و اندیشه‌ها و نظریات و همچنین همکاری‌های میان این شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش نهادهای مردمی در راستای رسیدن به اهداف این نهادها موردتوجه است. در کشور ایران و به‌خصوص در زمینه شهرسازی جای خالی این نهادها و همچنین مشارکت مردمی محسوس می‌باشد. در این پژوهش ضمن بررسی تاثیر نهادهای دانش‌بنیان در راستای دستیابی به اهداف و نظریات موردتوجه مردم، تأثیر نهادهای مردمی جهت افزایش مشارکت در ساماندهی کلان‌شهر تهران را مورد کنکاش و واکاوی قرار داده‌ایم. درنتیجه راهکارهایی در جهت استفاده هر چه‌بهتر از شرکت‌های دانش‌بنیان در ساماندهی شهر تهران ارائه می‌گردد.

واژه‌های کلیدی:

 مشارکت مردمی، نهادهای دانش‌بنیان، ساماندهی شهری، شهر تهران


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد